فرمت آزمون پی تی ای آکادمیک 2

فرمت آزمون پی تی ای آکادمیک

درباره آزمون پی تی ای آکادمیک

برای شرکت در آرمون پی تی ای آکادمیک نیاز به مراجعه به یک مرکز مطمئن پیرسون دارید. شما از یک سیستم کامپیوتر به همراه هدست برای گوش دادن، خواندن و پاسخگویی به سوالات استفاده می‌کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید به مطلب تفاوت pte آکادمیک و جنرال مراجعه کنید.

جلسه 3 ساعته آزمون متشکل از 3 بخش اصلی است:

1- اسپیکینگ و رایتینگ (باهم)

2- ریدینگ

3- لیسنینگ

مابین بخش ریدینگ و لیسنینگ 10 دقیقه زمان برای استراحت به صورت دلخواه در اختیار شما قرار می‌گیرد. در طول آزمون به سوالات با 20 فرمت مختلف پاسخ خواهید داد. از سوالات چند گزینه‌ای تا نوشتن انشا و تفسیر اطلاعات.

آزمون پی تی ای آکادمیک، انگلیسی آکادمیک در دنیای واقعی را ارزیابی می‌کند. بنابراین شما با منتخبی از سخنرانی‌ها، چارت‌ها و اطلاعات تصویری مواجه می‌شوید. همچنین شما طیف وسیعی از لهجه‌های انگلیسی شامل بریتیش، امریکن و حتی غیر نیتیو را در طول آزمون پی تی ای آکادمیک خواهید شنید، بنابراین شما با طیف وسیعی از لهجه‌ها مواجه خواهید شد که در زندگی روزمره نیز با آنها مواجه می‌شوید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مطلب بررسی و مقایسه‌ آزمون های آیلتس پی تی ای و تافل را ببینید.

فرمت آزمون پی تی ای آکادمیک

پارت های مختلف آزمون پی تی ای آکادمیک را در تصویر زیر به صورت خلاصه مشاهده می کنید.

فرمت آزمون پی تی ای آکادمیک

بخش اول: اسپیکینگ و رایتینگ در آزمون پی تی ای آکادمیک

در بخش اول آزمون PTE آکادمیک، مهارت اسپیکینگ و رایتینگ شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. زمان اختصاص داده شده به این بخش 77 تا 93 دقیقه می‌باشد.

برای ارزیابی اسپیکینگ، مهارت‌های شما در ارائه و بیان کردن گفتمان انگلیسی در محیط آکادمیک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در بخش رایتینگ از شما خواسته می‌شود که پاسخ‌های مناسب آکادمیک با گرامر و دیکته صحیح ارائه دهید.

پارت‌های مختلف اسپیکنگ و رایتینگ، بخش اول PTE آکادمیک

پارت 1.1: معرفی شخص شرکت کننده در آزمون

این پارت از آزمون مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. این پارت فرصتی به شما می‌دهد که در خصوص خودتان اطلاعاتی را ارائه کنید. این اطلاعات به همراه کارنامه شما به موسسه و یا ارگانی که قصد دارید نتایج آزمون پی تی ای آکادمیک خود را به آنجا ارائه دهید ارسال می‌شود. در این پارت 25 ثانیه فرصت دارید که آماده شوید و در 30 ثانیه صدای خود را ضبط کنید. صدای شما در این پارت تنها یک بار ضبط می‌شود.

پارت 1.2: بلندخوانی یا Read Aloud

متنی روی صفحه نمایش با ماکزیمم 60 لغت ظاهر می‌شود و باید با صدای بلند خوانده شود. در این پارت مهارت ریدینگ و اسپیکینگ ارزیابی می‌شود. بسته به طول متن زمانی بین 30 تا 40 ثانیه به صورت ثانیه شمار معکوس در اختیار شما قرار می‌گیرد تا برای بلند خوانی آماده شوید، پس از اتمام آن باید به صورت شفاف، بدون عجله متن را بلند بخوانید. جهت معرفی و مشاهده این بخش در محیط آزمون، ویدیو کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 1.3: تکرار جمله بعد از شنیدن یا Repeat Sentence

در این پارت جمله ای با تعداد ماکزیمم 9 لغت پخش می‌شود و شما بعد از شنیدن آن در زمان ماکزیمم 15 ثانیه باید عینا آن را تکرار کنید. این پارت مهارت‌های لیسنینگ و اسپیکینگ را ارزیابی می‌کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Repeat Sentence در محیط آزمون پی تی ای آکادمیک، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 1.4: توصیف تصویر یا Describe Image

در این پارت تصویری روی صفحه نمایش شما نشان داده شده و 25 ثانیه به شما فرصت داده می شود تا آن را مطالعه کنید و سپس باید آن را با جزئیات در 40 ثانیه توصیف کنید. این بخش تنها مهارت اسپیکینگ را ارزیابی می کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Describe Image در محیط آزمون PTE ، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 1.5: بازگو کردن سخنرانی پخش شده یا Retell Lecture

در این پارت یک فایل صوتی یا تصویری مربوط به یک سخنرانی با زمان ماکزیمم 90 ثانیه پخش می شود و شما باید آن را در 40 ثانیه بازگو کنید. این پارت مهارت های لیسنینگ و اسپیکینگ را ارزیابی می کند. بعد از اتمام فایل پخش شده 10 ثانیه فرصت برای آماده شدن دارید. در حین پخش فایل امکان نوت برداری دارید. جهت معرفی و مشاهده بخش Retell Lecture در محیط آزمون pte آکادمیک، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 1.6: پاسخ به سوالات کوتاه یا Answer Short Question

در این پارت بعد از گوش دادن به سوال مطرح شده با زمان بین 3 تا 9 ثانیه باید در 10 ثانیه و در در یک یا چند کلمه به آن پاسخ دهید. بعضی از سوالات ممکن است دارای تصویر نیز باشند. این پارت مهارت های لیسنینگ و اسپیکینگ را ارزیابی می کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Answer Short Question در محیط آزمون، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 1.7: خلاصه سازی متن نمایش داده شده یا Summarize Written Text

در این بخش متنی با تعداد ماکزیمم 300 لغت روی صفحه نمایش نشان داده می شود و باید بعد از خواندن آن در یک پاراگراف کامل (One-Sentence) حداکثر 75 کلمه ای در مدت 10 دقیقه آن را خلاصه کنید. این پارت مهارت های ریدینگ و رایتینگ را ارزیابی می کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Summarize Written Text در محیط آزمون پی تی ای، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 1.8: نگارش مقاله یا Essay

در این پارت موضوعی به شما داده خواهد شد و شما باید در مدت 20 دقیقه در دو یا سه پاراگراف با حداقل 200 و حداکثر 300 کلمه یک انشا (مقاله) در مورد آن بنویسید. این پارت مهارت رایتینگ را مورد ارزیابی قرار می دهد. جهت معرفی و مشاهده بخش Essay در محیط آزمون، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

بخش دوم: پارت مختلف ریدینگ در آزمون پی تی ای آکادمیک

زمان اختصاص داده شده به این بخش بسته به تعداد سوالات در هر کدام از پارت های آن می تواند بین 32 ت 40 دقیقه باشد. همچنین هر پارت و هر سوال زمان مختص خود ندارد. بنابراین در این بخش می توانید زمان خود را مدیریت کنید.

پارت 2.1: نوشتن و پرکردن جاهای خالی یا Reading and Writing: Fill in the Blanks

متنی با حداکثر 300 لغت روی صفحه نمایش ظاهر می شود که حاوی تعدادی جای خالی است. برای هر جای خالی 4 گزینه در کنار آن از طریق منوی آبشاری وجود دارد و باید بهترین گزینه از آن 4 گزینه را از نظر گرامری و مفهومی انتخاب کنید.

این پارت مهارت ریدینگ و رایتینگ را مورد ارزیابی قرار می دهد. جهت معرفی و مشاهده بخش Reading and Writing: Fill in the Blanks در محیط آزمون پی تی ای آکادمیک ، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 2.2: سوالات چند گزینه ای با چند پاسخ صحیح یا Multiple choice, choose multiple answers

در این پارت متنی تا 300 لغت در چند پاراگراف نمایش داده می شود. پس از مطالعه متن باید به سوالی که پاسخ صحیح آن بیشتر از یک مورد از میان گزینه های ارائه شده است پاسخ دهید و هر تعداد از گزینه ها که درست است را انتخاب کنید. این پارت حاوی نمره منفی است و اگر تمامی گزینه های موجود را انتخاب کنید از بخش ریدینگ نمره از دست خواهید داد. این پارت مهارت ریدینگ را ارزیابی می کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Multiple choice, choose multiple در محیط آزمون، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 2.3: مرتب کردن پاراگراف های بهم ریخته یا Re-order paragraphs

در این پارت جند متن (جعبه متنی) با حداکثر 150 لغت در یک نظم تصادفی روی صفحه نمایش ظاهر می شوند، که باید آنها را به صورت منظم به نحوی که متن نهایی معنا دار باشد پشت سرهم قرار دهید. این پارت تنها مهارت ریدینگ را ارزیابی می کند. در نظر داشته باشید که در این پارت به هر جفت متوالی صحیح یک نمره صحیح تعلق می گیرد. به عنوان مثال اگر ترتیب قرار گرفتن 4 متن داده شده به صورت ABCD باشد سه جفت صحیح AB , BC , CD را خواهیم داشت و اگر شما به صورت CDAB تنظیم کرده باشید، دو نمره صحیح از سه نمره را به خاطر صحیح بودن جفت های CD , AB کسب می کنید. جهت معرفی و مشاهده بخش Re-order paragraphs  در محیط آزمون، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 2.4: پرکردن جاهای خالی یا Reading: Fill in the blanks

در این پارت یک متن با ماکزیمم 80 لغت روی صفحه نمایش ظاهر می شود و تعدادی گزینه در قسمت پایین متن برای شما جهت انتخاب قرار دارد. باید جاهای خالی داخل متن را با کشیدن گزینه ها روی آنها پر کنید.
دقت کنید که بعضی از لغات در کنار هم مفهوم پیدا می کنند که به آنها کالوکیشن می گویند. استفاده از کالوکیشن ها به شما در تشخیص و انتخاب گزینه صحیح کمک می کند. این پارت تنها مهارت ریدینگ را ارزیابی می کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Reading: Fill in the blanks در محیط آزمون پی تی ای آکادمیک ، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 2.5: سوالات چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح یا Multiple choice, choose single answer

در این پارت متنی تا 300 لغت نمایش داده می شود، پس از خواندن آن باید به یک سوال چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح، پاسخ دهید. این پارت تنها مهارت ریدینگ را ارزیابی میکند. این پارت نمره منفی ندارد و انتخاب گزینه اشتباه با پاسخ ندادن به سوال تفاوتی ندارد. جهت معرفی و مشاهده بخش Multiple choice, choose single answer در محیط آزمون، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

بخش سوم: پارت‌های مختلف لیسنینگ در آزمون پی تی ای آکادمیک

زمان اختصاص داده به این بخش بین 45 تا 57 دقیقه می باشد. فایل های صوتی این بخش تنها یک بار پخش می شوند. و امکان نوت برداری وجود دارد و همچنین قادر به تنظیم و کم و زیاد کردن صدا هستید.

پارت 3.1: خلاصه سازی متن گفتاری یا Summarize spoken text

در این پارت بعد از شنیدن یک فایل صوتی 60 تا 90 ثانیه ای باید خلاصه آن را در 50 تا 70 کلمه در 10 دقیقه بنویسید. این پارت مهارت لیسنینگ و رایتینگ را ارزیابی می کند. در این پارت میتوانید از تخته قابل پاک شدن در حین گوش دادن جهت نوت برداری استفاده کنید. جهت معرفی و مشاهده بخش Summarize spoken text در محیط آزمون، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 3.2: سوالات چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح یا Multiple choice, choose single answer

در این پارت بعد از گوش دادن به یک فایل صوتی 40 تا 90 ثانیه ای باید به یک سوال چند گزینه ای با چند پاسخ صحیح، پاسخ دهید. این پارت تنها مهارت لیسنینگ را ارزیابی می کند. قبل از پخش، 7 ثانیه زمان دارید که سوال و گزینه ها را بخوانید. این پارت نمره منفی دارد. جهت معرفی و مشاهده بخش Multiple choice, choose single answer در محیط آزمون پی تی ای، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 3.3: پرکردن جاهای خالی یا Fill in the blanks

در این پارت یک متن مربوط به یک فایل صوتی به طول 60 تا 90 ثانیه روی صفحه نمایش ظاهر می شود که حاوی تعدادی جای خالی است. پس از پخش فایل صوتی باید جاهای خالی را مطابق آنچه می شنوید پر کنید (تایپ کنید). این پارت مهارت لیسنینگ و رایتینگ را ارزیابی می کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Fill in the blanks در محیط آزمون، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 3.4: مشخص کردن و انتخاب خلاصه صحیح یک متن از بین چند گزینه یا Highlight correct summary

در این پارت بعد از گوش دادن به یک فایل صوتی 30 تا 90 ثانیه ای باید از بین گزینه های ارایه شده، گزینه ای که بهترین خلاصه برای فایل صوتی است را انتخاب کنید. این پارت مهارت ریدینگ و لیسنینگ را ارزیابی می کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Highlight correct summary در محیط آزمون pte آکادمیک، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 3.5: سوالات چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح یا Multiple choice, choose single answer

در این پارت بعد از گوش دادن به یک فایل صونی 30 تا 60 ثانیه ای، به یک سوال چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح، پاسخ دهید. این پارت مهارت لیسنینگ را ارزیابی می کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Multiple choice, choose single answer در محیط آزمون، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 3.6:  انتخاب لغت جا افتاده یا Select missing word

در این پارت بعد از گوش دادن به یک فایل صوتی 20 تا 70 ثانیه ای که یک لغت آن جا افتاده است، باید از بین گزینه های داده شده (3 تا 5 گزینه) لغت کامل کننده متن را انتخاب کنید. این پارت تنها مهارت لیسنینگ را ارزیابی می کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Select missing word در محیط آزمون، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 3.7: مشخص کردن لغات اشتباه نوشته شده مطابق فایل صوتی یا Highlight incorrect words

در این پارت رونوشت یک فایل صوتی(فایل صوتی آوا نویسی شده یا به اصطلاح ترنسکریپت) با زمان 15 تا 50 ثانیه روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود. همزمان با گوش دادن به فایل صوتی، باید لغاتی از متن که با فایل صوتی مغایرت دارد را شناسائی و با ماوس علامت بزنید.

این پارت مهارت ریدینگ و لیسنینگ را ارزیابی می کند. در زمان پخش می توانید روی تخته قابل پاک شدن که در اختیار شما قرار می گیرد نوت برداری کنید. این بخش شامل نمره منفی نیز می باشد و با هر انتخاب اشتباه یکی از انتخاب های درست شما حذف می شود.

قبل از پخش فایل صوتی 10 ثانیه فرصت دارید متن آن را نگاه کنید. این زمان برای خواندن لغت به لغت متن کافی نیست فقط تلاش کنید در این زمان ایده اصلی متن را متوجه شوید.  اگر لغتی را اشتباه انتخاب کردید می توانید با کلیک مجدد آن را از حالت انتخاب خارج کنید. جهت معرفی و مشاهده بخش Highlight incorrect words در محیط آزمون پی تی ای آکادمیک ، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

پارت 3.8: نوشتن جملات کوتاه پخش شده یا Write from dictation

در این پارت جمله ای کوتاه از طریق هدست به طول 3 تا 5 ثانیه را خواهید شنید و باید آن را تایپ کنید. این پارت مهارت های لیسنینک و رایتینگ را ارزیابی می کند. جهت معرفی و مشاهده بخش Write from dictation در محیط آزمون، ویدیوی کوتاه زیر از موسسه پیرسون را مشاهده کنید.

ترجمه و تلخیص: pearsonpte

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *